Tento text bol pôvodne publikovaný 3. apríla 2020.
Veľká časť súčasného sveta s očakávaním vzhliada k vede. Hoci je to legitímne, naše očakávania a laické nároky sú často naivné. Odhliadnuc od mýtickej predstavy, ktorá nám vždy tak trochu ponúkala pocit, že veda nás dokáže vždy a za každých okolností vytrhnúť z kritickej situácie a vyriešiť každý práve vzniknutý problém, je dobré vedieť, aká zložitá bola cesta k jej súčasnej podobe. Je dobré na to myslieť vždy, keď máme tendenciu uveriť tomu, že vedecké riešenia našich súčasných problémov sú samozrejmosťou.
Kresťanské učenie malo silnú tendenciu chápať Boha ako príčinu všetkého diania a stavu vecí na Zemi i vo vesmíre. Giordano Bruno sa snažil, takpovediac, zrovnoprávniť prírodu a Boha tým, že formuloval myšlienku o ich jednote a vzájomnej previazanosti. Teda že jedno je v druhom a naopak. Z teologického hľadiska išlo o kacírstvo, za čo filozof zaplatil krutou smrťou.
Celospoločenské zmeny, ktoré začali Reformáciou, neskôr boli vo vede podnecované práve Kopernikom a jeho spolupútnikmi, Bruno aktívne podporoval svojou filozofiou. V nej neformuloval len nový pohľad na Boha, ale aj na človeka, čo malo veľa spoločného s vedou v jej obecnom ponímaní a vývoji. Kresťanské učenie malo silnú tendenciu chápať Boha ako príčinu všetkého diania a stavu vecí na Zemi i vo vesmíre. Bruno sa snažil, takpovediac, zrovnoprávniť prírodu a Boha tým, že formuloval myšlienku o ich jednote a vzájomnej previazanosti. Teda že jedno je v druhom a naopak. Z teologického hľadiska išlo o kacírstvo, za čo filozof zaplatil krutou smrťou (Vergely, s. 53 [3]).
Žiadna z týchto dejinných počinov a udalostí sa však rozhodne nedá považovať za systematickú a cielenú zmenu vo vedeckom poznaní. Trvalo prakticky ešte ďalších približne stopäťdesiat rokov, kým nastala silná celospoločensky akceptovaná snaha o revíziu dogmatizovaného a stáročiami nábožensky ovládaného sveta vedy. Prišla spolu s novými požiadavkami na hospodársku a politickú reformu, ktoré boli v priamom rozpore so starými ideologizujúcimi procesmi nivelizácie poznania. Najstabilnejšie postavenie mali tradične lekárske vedy už počas života Vesalia. Počas 18. storočia sa však dôraz a význam pripísal aj ostatným vedeckým oblastiam vrátane filozofie a sociálnych vied. Vznikol status profesionálneho vedca, ktorý bol podporovaný silnými tendenciami k systematickému vedeckému bádaniu (Burke, s. 62 [4]).
Súčasná veda sa flagrantne líši od vedy stredoveku či raného novoveku, hoci stojí na ich základoch a vývoji. Predovšetkým ide o spôsob, akým sa produkuje vedecké poznanie, akú úlohu v tomto procese zohráva samotná expertíza, ktorej dosahovanie je aktívne, systematicky a komplexne podporované infraštruktúrou univerzít. Tie síce tiež stoja na svojich historických tradíciách, no dnes sú prakticky úplne sekularizované. Ich hlavným účelom je teda preniesť moderné vedecké princípy uvažovania o svete z generácie na generáciu [1]. Ide najmä o princípy testovania kauzálnych súvislostí a empirizmu, bez ideologických nánosov, ktoré by skresľovali takto generované poznanie.
História vedy je rovnako vzrušujúca ako veda samotná. Obe nám navyše ponúkajú spätný pohľad na to, kým sme, ako premýšľame, ako žijeme a ako vieme kooperovať v snahe napredovať. Je však prinajmenšom rozporuplné uvažovať o vede ako o liahni absolútne gradujúceho poznania bez toho, aby sme pritom mysleli na daň, ktorú si takéto očakávanie môže vypýtať neskôr.
[1] SMOOT, George. The Origin of Modern Science: Physics 10th Class. Smoot Group – Astrophysics and Cosmology. Physics Lectures, Berkeley Center for Cosmological Physics. University of Berkeley, CA. Dostupné online: <https://aether.lbl.gov/www/classes/p10/origin_science.html>.
[2] HATCH, Robert A. The Scientific Revolution: Definition – Concept – History. Scientific Revolution. Overview and Background. University of Florida. Dostupné online: <http://users.clas.ufl.edu/…/03sr-definition-concept.htm>.
[3] VERGELY, Bertrand. Filosofové středověku a renesance. Malá moderní encyklopedie. KMa: Brno, 2008.
[4] BURKE, Peter. Společnost a vědění. Od Gutenberga k Diderotovi. Praha, Univerzita Karlova, Nakladatelství Karolinum, 2007.